EN
EMI AGATHE NAITO – born in 1986, Morges, Switzerland
Swiss-Japanese Artist and Curator
Trained in ceramics at a College of Applied Arts in Switzerland (Centre d’enseignement professionnel de Vevey – CEPV) Agathe Naito sought professional training at the workshops of Taroemon Nakazato XIV in Karatsu, Shôtoku Kanô III in Kyôto and Shozo Michikawa in Seto. Agathe Naito works as an artist at L-Imprimerie/L-Espace du fond in Lausanne and shows her work regularly at exhibitions.
After completing her Master of Arts HES-So in visual arts at ECAL (École cantonale d’art de Lausanne) she expanded her theoretical and curatorial approach to art.
Her installations question the interactions between the body and its environment. Playing with hybridity, her work generates conflicting perceptions and thereby designs an ambiguous world. It is a “work which uses the codes of art and design and offers a dialogue between the languages of sculpture and fashion photography while blurring the lines between utility and playfulness”[1].
Agathe Naito is co-responsible for the curatorial program VU.CH, l’art à l’hôpital at the cantonal hospital (CHUV, Lausanne). She participates in the global care of patients thanks to her skilled programming of valuable and relevant work. With her curatorial work, she further researches the democratization of art via the use of non-conventional exhibition spaces.
Her teaching activities allow her to nurture her connection to future generations.
Diplomas
2020 Master of Arts HES-SO in visual arts, specialization in EAE-European Ensemble, ECAL, Switzerland
2016 CFC, First Prize in ceramics, École supérieure d’arts appliqués – CEPV, Switzerland
2011 Bachelor’s degree in the Humanities, Université de Lausanne, Switzerland
Selected exhibitions
2023
Enamel and Body/Ceramics, Le Forum, Fondation d'Entreprise Hermès, Tokyo, Japan
2022
Melting Pot ou comment changer du plomb en or, CACY, Yverdon-les-Bains, Switzerland
Compo/starium, Ferme des Tilleuls, Renens, Switzerland
Melting Pot, Musée d'Art et d'Histoire, Neuchâtel, Switzerland
JEMA, Espace Gaudard, Suisse
2021
Terre à terre, Musée de Charmey, Charmey, Switzerland
ECAL art et design 2020, Espace Graffenried, Aigle, Switzerland
Aperti – opening of the studios, Lausanne and surroundings, Switzerland
Home Run, Bureau 141, Lausanne, Switzerland
2020
Ruines et Pixels, Espace culturel, Assens, Switzerland
Grants and Awards
2021 Research and Artistic Development grant, Department of Cultural Affairs, Canton Vaud, Switzerland
2021 Supporting funds, Office of Cultural Affairs, City of Lausanne, Switzerland
2016 Award from the « Fondation de la Société Industrielle et Commerciale de Vevey et environs », Switzerland
Publications
2022 Tissot Karine (Dir.), VU.CH : Une collection d’art à l’hôpital, Gollion/Lausanne, CHUV/infolio
2022 Lieber Vincent and Lüscher Philippe, Melting Pot. Céramique Suisse actuelle, Nyon/ Neuchâtel, Château de Nyon/Musée d’art et d’Histoire de Neuchâtel
2022 Glave Patricia (Dir.), Melting Pot ou comment changer du plomb en or, Lausanne, Visarte Vaud
Associative commitments
Founding member of Mukaiyama Studio Association, Préverenges/Okazaki, Switzerland/Japan
Member of Visarte Vaud Association, Lausanne, Switzerland
Member of Switzerland-Japan Association, French-speaking Swiss Section
Member of Swissceramics Association, Solothurn, Switzerland
[1] Translated from : Ruines et Pixels, Clotilde Wuthrich, 2020, Espace culturel, Assens, p.11.
FR
EMI AGATHE NAITO – née en 1986, Morges
Artiste et curatrice d’origine suisse et japonaise
Suite à sa formation en céramique à l’École supérieure d’arts appliqués en Suisse (Centre d’enseignement professionnel de Vevey – CEPV) et auprès de Taroemon Nakazato XIV à Karatsu, Shôtoku Kanô III à Kyôto et Shozo Michikawa à Seto, Agathe Naito travaille en tant qu’artiste à l’atelier L-Imprimerie/L-Espace du fond à Lausanne et expose régulièrement. En 2020, elle obtient un Master of Arts HES-SO en arts visuels de l’École cantonale d’art de Lausanne (ECAL) qui la conduit à développer une approche plus théorique et curatoriale de l’art.
Ses installations interrogent les interactions entre le corps et son environnement. Les jeux d’hybridation provoquent des perceptions contradictoires et contribuent à la création d’un univers ambigu. Il s’agit d’« une œuvre qui exploite à la fois les vocabulaires de l’art et du design ; qui fait dialoguer les registres de la sculpture et de la photographie de mode et se confondre ceux de l’utilitaire et du ludique »[1].
En tant que coresponsable du programme VU.CH, l’art à l’hôpital (CHUV – Lausanne), Agathe Naito participe à travers une programmation de qualité à une prise en charge globale des patientes et patients et poursuit ses recherches autour des espaces d’expositions non conventionnels qui contribuent à la démocratisation de l’art.
Par ailleurs, elle entretient des liens avec les générations futures par le biais de l’enseignement.
Diplômes
2020 Master of Arts HES-SO en arts visuels, option en EAE-European Ensemble, ECAL, Suisse
2016 CFC avec le Premier prix en céramique, École supérieure d’arts appliqués – CEPV, Suisse
2011 Baccalauréat universitaire ès Lettres, Université de Lausanne, Suisse
Expositions choisies
2023
Enamel and Body/Ceramics, Le Forum, Fondation d'Entreprise Hermès, Tokyo, Japan
2022
Melting Pot ou comment changer du plomb en or, CACY, Yverdon-les-Bains, Suisse
Compo/starium, Ferme des Tilleuls, Renens, Suisse
Melting Pot, Musée d'Art et d'Histoire, Neuchâtel, Suisse
JEMA, Espace Gaudard, Suisse
2021
Terre à terre, Musée de Charmey, Charmey, Suisse
ECAL art et design 2020, Espace Graffenried, Aigle, Suisse
Aperti – ouverture des ateliers d'artistes, Lausanne et environs, Suisse
Home Run, Bureau 141, Lausanne, Suisse
2020
Ruines et Pixels, Espace culturel, Assens, Suisse
Bourse et distinctions
2021 Bourse de recherche et de développement artistique octroyée par les affaires culturelles du Canton de Vaud, Suisse
2021 Soutien financier octroyé par le Service de la culture de la Ville de Lausanne, Suisse
2016 Prix de la Fondation de la Société Industrielle et Commerciale de Vevey et environs, Suisse
Publications
2022 Tissot Karine (Dir.), VU.CH : Une collection d’art à l’hôpital, Gollion/Lausanne, CHUV/infolio
2022 Lieber Vincent et Lüscher Philippe, Melting Pot. Céramique Suisse actuelle, Nyon/ Neuchâtel, Château de Nyon/Musée d’art et d’Histoire de Neuchâtel
2022 Glave Patricia (Dir.), Melting Pot ou comment changer du plomb en or, Lausanne, Visarte Vaud
Associatif
Membre fondatrice de l'Association Mukaiyama Studio, Préverenges/Okazaki, Suisse/Japon
Membre de l’Association Visarte Vaud, Lausanne, Suisse
Membre de l’Association Suisse-Japon, section Suisse romande, Suisse
Membre de l’Association swissceramics, Solothurn, Suisse
[1] Ruines et Pixels, Clotilde Wuthrich, Assens, Espace culturel, 2020, p. 11.
EN
EMI AGATHE NAITO – born in 1986, Morges, Switzerland
Swiss-Japanese Artist and Curator
Trained in ceramics at a College of Applied Arts in Switzerland (Centre d’enseignement professionnel de Vevey – CEPV) Agathe Naito sought professional training at the workshops of Taroemon Nakazato XIV in Karatsu, Shôtoku Kanô III in Kyôto and Shozo Michikawa in Seto. Agathe Naito works as an artist at L-Imprimerie/L-Espace du fond in Lausanne and shows her work regularly at exhibitions.
After completing her Master of Arts HES-So in visual arts at ECAL (École cantonale d’art de Lausanne) she expanded her theoretical and curatorial approach to art.
Her installations question the interactions between the body and its environment. Playing with hybridity, her work generates conflicting perceptions and thereby designs an ambiguous world. It is a “work which uses the codes of art and design and offers a dialogue between the languages of sculpture and fashion photography while blurring the lines between utility and playfulness”[1].
Agathe Naito is co-responsible for the curatorial program VU.CH, l’art à l’hôpital at the cantonal hospital (CHUV, Lausanne). She participates in the global care of patients thanks to her skilled programming of valuable and relevant work. With her curatorial work, she further researches the democratization of art via the use of non-conventional exhibition spaces.
Her teaching activities allow her to nurture her connection to future generations.
Diplomas
2020 Master of Arts HES-SO in visual arts, specialization in EAE-European Ensemble, ECAL, Switzerland
2016 CFC, First Prize in ceramics, École supérieure d’arts appliqués – CEPV, Switzerland
2011 Bachelor’s degree in the Humanities, Université de Lausanne, Switzerland
Selected exhibitions
2023
Enamel and Body/Ceramics, Le Forum, Fondation d'Entreprise Hermès, Tokyo, Japan
2022
Melting Pot ou comment changer du plomb en or, CACY, Yverdon-les-Bains, Switzerland
Compo/starium, Ferme des Tilleuls, Renens, Switzerland
Melting Pot, Musée d'Art et d'Histoire, Neuchâtel, Switzerland
JEMA, Espace Gaudard, Suisse
2021
Terre à terre, Musée de Charmey, Charmey, Switzerland
ECAL art et design 2020, Espace Graffenried, Aigle, Switzerland
Aperti – opening of the studios, Lausanne and surroundings, Switzerland
Home Run, Bureau 141, Lausanne, Switzerland
2020
Ruines et Pixels, Espace culturel, Assens, Switzerland
Grants and Awards
2021 Research and Artistic Development grant, Department of Cultural Affairs, Canton Vaud, Switzerland
2021 Supporting funds, Office of Cultural Affairs, City of Lausanne, Switzerland
2016 Award from the « Fondation de la Société Industrielle et Commerciale de Vevey et environs », Switzerland
Publications
2022 Tissot Karine (Dir.), VU.CH : Une collection d’art à l’hôpital, Gollion/Lausanne, CHUV/infolio
2022 Lieber Vincent and Lüscher Philippe, Melting Pot. Céramique Suisse actuelle, Nyon/ Neuchâtel, Château de Nyon/Musée d’art et d’Histoire de Neuchâtel
2022 Glave Patricia (Dir.), Melting Pot ou comment changer du plomb en or, Lausanne, Visarte Vaud
Associative commitments
Founding member of Mukaiyama Studio Association, Préverenges/Okazaki, Switzerland/Japan
Member of Visarte Vaud Association, Lausanne, Switzerland
Member of Switzerland-Japan Association, French-speaking Swiss Section
Member of Swissceramics Association, Solothurn, Switzerland
[1] Translated from : Ruines et Pixels, Clotilde Wuthrich, 2020, Espace culturel, Assens, p.11.
FR
EMI AGATHE NAITO – née en 1986, Morges
Artiste et curatrice d’origine suisse et japonaise
Suite à sa formation en céramique à l’École supérieure d’arts appliqués en Suisse (Centre d’enseignement professionnel de Vevey – CEPV) et auprès de Taroemon Nakazato XIV à Karatsu, Shôtoku Kanô III à Kyôto et Shozo Michikawa à Seto, Agathe Naito travaille en tant qu’artiste à l’atelier L-Imprimerie/L-Espace du fond à Lausanne et expose régulièrement. En 2020, elle obtient un Master of Arts HES-SO en arts visuels de l’École cantonale d’art de Lausanne (ECAL) qui la conduit à développer une approche plus théorique et curatoriale de l’art.
Ses installations interrogent les interactions entre le corps et son environnement. Les jeux d’hybridation provoquent des perceptions contradictoires et contribuent à la création d’un univers ambigu. Il s’agit d’« une œuvre qui exploite à la fois les vocabulaires de l’art et du design ; qui fait dialoguer les registres de la sculpture et de la photographie de mode et se confondre ceux de l’utilitaire et du ludique »[1].
En tant que coresponsable du programme VU.CH, l’art à l’hôpital (CHUV – Lausanne), Agathe Naito participe à travers une programmation de qualité à une prise en charge globale des patientes et patients et poursuit ses recherches autour des espaces d’expositions non conventionnels qui contribuent à la démocratisation de l’art.
Par ailleurs, elle entretient des liens avec les générations futures par le biais de l’enseignement.
Diplômes
2020 Master of Arts HES-SO en arts visuels, option en EAE-European Ensemble, ECAL, Suisse
2016 CFC avec le Premier prix en céramique, École supérieure d’arts appliqués – CEPV, Suisse
2011 Baccalauréat universitaire ès Lettres, Université de Lausanne, Suisse
Expositions choisies
2023
Enamel and Body/Ceramics, Le Forum, Fondation d'Entreprise Hermès, Tokyo, Japan
2022
Melting Pot ou comment changer du plomb en or, CACY, Yverdon-les-Bains, Suisse
Compo/starium, Ferme des Tilleuls, Renens, Suisse
Melting Pot, Musée d'Art et d'Histoire, Neuchâtel, Suisse
JEMA, Espace Gaudard, Suisse
2021
Terre à terre, Musée de Charmey, Charmey, Suisse
ECAL art et design 2020, Espace Graffenried, Aigle, Suisse
Aperti – ouverture des ateliers d'artistes, Lausanne et environs, Suisse
Home Run, Bureau 141, Lausanne, Suisse
2020
Ruines et Pixels, Espace culturel, Assens, Suisse
Bourse et distinctions
2021 Bourse de recherche et de développement artistique octroyée par les affaires culturelles du Canton de Vaud, Suisse
2021 Soutien financier octroyé par le Service de la culture de la Ville de Lausanne, Suisse
2016 Prix de la Fondation de la Société Industrielle et Commerciale de Vevey et environs, Suisse
Publications
2022 Tissot Karine (Dir.), VU.CH : Une collection d’art à l’hôpital, Gollion/Lausanne, CHUV/infolio
2022 Lieber Vincent et Lüscher Philippe, Melting Pot. Céramique Suisse actuelle, Nyon/ Neuchâtel, Château de Nyon/Musée d’art et d’Histoire de Neuchâtel
2022 Glave Patricia (Dir.), Melting Pot ou comment changer du plomb en or, Lausanne, Visarte Vaud
Associatif
Membre fondatrice de l'Association Mukaiyama Studio, Préverenges/Okazaki, Suisse/Japon
Membre de l’Association Visarte Vaud, Lausanne, Suisse
Membre de l’Association Suisse-Japon, section Suisse romande, Suisse
Membre de l’Association swissceramics, Solothurn, Suisse
[1] Ruines et Pixels, Clotilde Wuthrich, Assens, Espace culturel, 2020, p. 11.
© 2024 Agathe Naito
© 2024 Agathe Naito